maaike.reismee.nl

Vrienden maken in het vliegtuig

Dikke onweerswolken met bijbehorende bliksem zorgen ervoor dat het vliegtuig waar ik al zo'n tien uur in vertoef, niet kan landen. De twee Nederlandse Surinamers die naast me zitten zijn er na vier uur kletsen met mij en met elkaar achter gekomen dat ze, je raadt het nooit, familie zijn. ,,Als ik niet gezellig kan kletsen dan vraag ik altijd een ander plekje'', zegt de Surinaamse man naast me. In mijn naiviteit heb ik verteld waar ik stage ga lopen, maar nu wil hij graag weten op welk huisnummer dat is. ,,Ehh, ik weet het nummer niet'', zeg ik snel. ,,Ach meisje als je het nummer weet kom ik je van de week gezellig opzoeken op je werk. Je mag ook meerijden naar de stad zo meteen vanaf het vliegveld.''

Eenmaal uit het vliegtuig ontfermt de Surinaamse vrouw die twee stoelen verderop zat zich over me. ,,Mag jij wel zo ver weg van je moeder? Ik heb zelf een dochter van 22, en die gaat echt niet zonder mij op vakantie.'' Ze is behoorlijk bezorgd. ,,Kijk, daar is een andere stagaire, zal ik even vragen of je met haar in een taxi kan?'' Eén minuut later is het geregeld.

Het is hier heel warm en heel nat. Denk aan een badkamer zonder afzuiger of raam waar je een uur gaat douchen. Nou, dan tel je er 10 graden bij op, en zo voelt het hier.

Eenmaal bij het huis aangekomen is het al donker. Een hek voor de ingang en het 'dievenijzer' voor alle ramen en de voordeur moet insluipers buiten houden. Ik zit hier niet alleen, de dochter van de hoofdredacteur slaapt in de kamer naast mij, en de uitgever van het tijdschrift en zijn vrouw wonen in een huis op het zelfde terrein.

Reacties

Reacties

Joost

Heey Maaike,

Zo te lezen een hele andere wereld. En erg warm. Dat zal wel even zweten worden. Nog even en je raakt er aan gewend. Zijn de surinaamse mensen wel aardig enzo? Ja toch. Fijn dat je goed bent aangekomen. Veel succes en ben benieuwd naar je volgende avontuurlijke verhalen. Leuk om zo je eerste verhaal te lezen. Jij redt het wel maaike. Komt helemaal goed.

Gr. joost

Esther

Hey Maaik!

Lekker bezig zo op je eerste dag! Laat het grote avontuur nu maar beginnen! :)

Liefs vanuit Toronto

Selma

Hey Maaike!
Hoe is het daar in Suriname? Hoop dat je een beetje kan wennen! Heel veel plezier daar! xxx Selma

Brenda

He maaike!
Goed te lezen dat je goed bent aangekomen. Jammer dat het daar zo ontzettend plakkerig is. Maar goed, het zal daar wel super cool zijn. Hoop dat je het naar je zin hebt. Zie je in december weer, met dikke buik. Haha... In je email staan trouwens 2 echo foto's...

Eva

Yoehoe!!!!

Gaat lekker daar? Inmiddels zit je eerste dag er alweer op, hoe is het geweest??

Liefs!

Lidia

Hoi Maaike,
Leuk je verhaal te lezen. Ben zeer nieuwsgierig naar
je volgende stukje tekst!
Hoop dat je snel went aan de warmte en de vochtigheid. Denk maar zo: in Nederland is het KOUD!!
Vandaag 12:00 Lisse: 13 gr.C.!

Tot schrijfs!

Je Oma van der Weijden.

het is donderdagmiddag. Samen met
tante jacqueline lees ik je reisverhaal. het is nu al weer een hele week geleden dat je vertrokken bent. Hoe gaat het nu met je. Vindt je het vermoeiend zo in de warme vreemde omgeving?Kijk naar de mensen omje heen hoe die het oplossen.Misschien moet je minder snel lopen of een hoed aanschaffen.
We wensen je veel inventiviteit .Het ga je goed.

papa

Hee Maaike,

ik lees dat het uitstekend gaat met je, overal vrienden, van de supermarkt tot in de plaatselijke dierentuin.
Volgens mij ben je al aardig ingeburgerd, gelukkig herkende ik je nog wel op de foto's.
Ik denk dat je er nog een leuke, ervaring rijke, tijd zult hebben.Het is leuk om zo'n beetje de reis mee te kunnen lezen. XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!